Dragi participanți la modulul “Comportamentul alimentar în familie”,
Vă invităm să studiați cu atenție materialele de curs și să parcurgeți exercițiile și quiz-ul de la finalul acestora.
Fiecare exercițiu și quiz vă ajută să obțineți un număr de puncte, iar la finalul parcurgerii unui modul veți afla punctajul obținut – punctaj care totalizează scorurile obținute la fiecare întrebare.
Ne dorim să încurajăm învățarea, de aceea, dacă nu ați obținut un scor minim de 85%*, scorul de promovabilitate care vă permite să treceți la următorul modul, este posibil sa reluați testele, până când ajungeți la standardul dorit.
Vă dorim mult succes,
Echipa Sănătos de mic
ATENȚIE:
* punctajul maxim total al unui modul este de 100 de puncte. Acestea se cumulează din răspunsurile corecte la exerciții și quiz-uri. Prin urmare, este necesar să obțineți minimum 85 de puncte pentru a finaliza cu succes un modul.
Răspunsurile pe care le trimiteți la fiecare exercițiu trebuie evaluate de către formator. Notarea poate dura câteva zile – în acest timp puteți continua lecțiile, însă, în lipsa notelor, modulul nu va fi considerat finalizat și nu veți putea trece la următorul modul.
Puteți participa la sesiunea sincron corespunzătoare unui modul chiar dacă nu ați primit încă notele la exercițiile rezolvate.
Obiectivele cursului
Nr. crt. | Conținut tematic | Obiective specifice | Competențe specifice | Nr. ore |
1 | Tema 1. Servirea zilnică a micului dejun | Formabilii vor fi capabili:
Să înțeleagă importanța servirii zilnice a micului dejun. |
Identificarea beneficiilor servirii zilnice a micului dejun, pentru copil;
Întocmirea unei liste cu modalități care pot fi utilizate pentru a asigura servirea zilnică a micului dejun. |
6 |
2 | Tema 2. Creșterea consumului zilnic de fructe și legume | Formabilii vor fi capabili:
Să înțeleagă importanța creșterii consumului zilnic de fructe și legume; Să menționeze cel puțin 3 modalități de a crește consumul zilnic de fructe și legume. |
Explorarea, din mai multe perspective, a două fructe și legume;
Completarea zilnică a Calendarului consumului de fructe și legume. |
6 |
3 | Tema 3. Promovarea consumului de apă | Formabilii vor fi capabili:
Să înțeleagă beneficiile pentru copii ale consumului de apă. |
Realizarea unui afiș prin care să fie promovat consumul de apă, cu titlul “Noi bem apă, nu suc”. | 6 |
4 | Tema 4. Asigurarea necesarului zilnic de mișcare/ activitate fizică | Formabilii vor fi capabili:
Să înțeleagă importanța activității fizice desfășurate zilnic; Să identifice cel puțin 3 beneficii ale activității fizice practicate zilnic. |
Încurajarea copiilor și a familiilor acestora să practice zilnic activități fizice, cel puțin 60 de minute. | 6 |
5 | Tema 5. Stabilirea programului de acces la TV și diferite device-uri (maxim 60 de minute/ zi) | Formabilii vor fi capabili:
Să înțeleagă necesitatea stabilirii de către părinți a unui program de acces la TV și diferite device-uri. |
Identificarea soluțiilor în vederea limitării cu succes a accesului copiilor la TV și la diferite device-uri. | 6 |
6 | Tema 6. Sfaturi pentru părinți. “Copil sănătos = Părinți fericiți”
|
Formabilii vor fi capabili:
Să selecteze ingrediente sănătoase și potrivite pentru un sandvici; Să descopere beneficiile servirii cinei pentru membrii familiei. |
Realizarea unui sandvici sănătos din ingrediente potrivite;
Compunerea unui mesaj atractiv care poate fi adresat unui copil pentru a afla ce își dorește să servească la cină; Prezentarea unei rețete moștenite din familie. |
6 |
7 | Evaluare | Online: evaluare formativă după fiecare temă (asincron pe platformă) și prin activități practice (sincron); evaluare sumativă (portofoliu pe platformă). | Inclusă în nr. de ore din fiecare modul |
Caracteristici curs
- Lecții 8
- Teste 15
- Durată 36 de ore
- Skill level Toate nivelurile
- Language Română
- Cursanți 1407
- Assessments Self
-
Plan de lecție
- Lecția 1. Servirea micului dejun
- Lecția 1 – Exercițiul 1. Servirea micului dejun
- Lecția 1 – Exercițiul 2. Servirea micului dejun
- Lecția 2. Creșterea consumului zilnic de fructe și legume
- Lecția 2 – Exercițiul 1. Creșterea consumului zilnic de fructe și legume
- Lecția 2 – Exercițiul 2. Creșterea consumului zilnic de fructe și legume
- Lecția 2 – Exercițiul 3. Creșterea consumului zilnic de fructe și legume
- Lecția 3. Promovarea consumului de apă
- Lecția 3 – Exercițiul 1. Promovarea consumului de apă
- Lecția 3 – Exercițiul 2. Promovarea consumului de apă
- Lecția 4. Asigurarea necesarului zilnic de mișcare
- Lecția 4 – Exercițiul 1. Asigurarea necesarului zilnic de mișcare
- Lecția 4 – Exercițiul 2. Asigurarea necesarului zilnic de mișcare
- Lecția 4 – Exercițiul 3. Asigurarea necesarului zilnic de mișcare
- Lecția 5. Stabilirea programului de acces la TV și computer
- Lecția 5 – Exercițiul 1. Stabilirea programului de acces la TV și computer
- Lecția 5 – Exercițiul 2. Stabilirea programului de acces la TV și computer
- Lecția 6. Sfaturi pentru părinți
- Lecția 6 – Exercițiul 1. Sfaturi pentru părinți
- Lecția 6 – Exercițiul 2. Sfaturi pentru părinți
- Calendare Sănătos de mic
- Quiz final – Comportamentul alimentar în familie
- Încărcare portofoliu – Comportamentul alimentar în familie
Sănătos de Mic este un program de educație nutrițională în grădinițe, care urmărește formarea unor deprinderi alimentare și de viață corecte, încă de la vârsta copilăriei.
Pentru a asigura coerența între ceea ce învață copiii la grădinițe și ceea ce văd în familie, am invitat și părinții la ateliere dedicate înțelegerii nevoilor nutriționale particulare ale copiilor preșcolari, urmăririi dezvoltării normale a acestora și împărtășirii unor sfaturi practice despre nutriție – atât din punct de vedere al asigurării unei alimentații echilibrate, cât și din punct de vedere al promovării unor obiceiuri sănătoase, uneori împotriva preferințelor și insistențelor copilului pentru anumite alimente.
Între principalele 10 probleme de sănătate ale copiilor la această vârstă, multe au legătură cu nutriția: obezitatea și excesul ponderal sau, dimpotrivă, deficitul de dezvoltare (statural, poderal), anemia prin deficit de fier, rahitismul. Obezitatea, recunoscută ca epidemie la nivel mondial, are consecințe severe asupra dezvoltării fizice și emoționale a copiilor și reprezintă un factor de risc major pentru apariția unor patologii, precum diabetul sau bolile cardiovasculare.
Nutriția copiilor preșcolari este determinantă pentru dezvoltarea și sănătatea viitorului adult, iar perioada preșcolară este critică în formarea obiceiurilor sănătoase, alimentare și de viață.
Programul este dezvoltat de Asociația SAMAS și Danone România și se desfășoară în parteneriat cu Inspectoratele Școlare și Direcțiile de Asistență Socială de la nivel local. Sănătos de mic este susținut de Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului, Societatea Română de Nutriție, Federația Română de Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, Societatea Română de Pediatrie, Societatea Națională de Medicina Familiei, Societatea Română de Gastroenterologie, Hepatologie și Nutriție Pediatrică, Asociația Dieteticienilor din România, precum și de către medici și specialiști de prestigiu.
Programul este deschis și altor parteneri interesați să susțină educația nutrițională în grădinițe.
Programul “Sănătos de Mic” promovează o alimentație diversificată și echilibrată, care asigură toate principiile nutritive necesare creșterii și dezvoltării copilului.
Programul NU își propune să promoveze anumite alimente sau categorii de alimente sau să critice altele. Ținând cont de nevoile nutriționale specifice vârstei și de aspecte de sănătate publică în rândul preșcolarilor, precum obezitatea si excesul ponderal, anemia, rahitismul, programul insistă asupra necesității de a consuma 2 porții de fructe și 3 porții de legume pe zi, precum si produse lactate, cereale integrale, pește, ou și ficăței – vectori alimentari pentru nutrienți importanți ca vitaminele, fierul, calciul, zincul sau seleniul. Programul promovează și o hidratare corectă, dar și activitatea fizică.
Vârsta preșcolară și primele clase de școală sunt esențiale pentru:
- dezvoltarea fizică: acumulare de capital osos și muscular, creștere (5 – 6 cm/ an), dentiție, forță, mobilitate.
Acumularea de calciu în sistemul osos este de 2 ori mai rapidă decât creșterea în greutate. În Romania, cca 20% dintre copiii preșcolari prezintă sechele de rahitism.
- dezvoltarea psiho-cognitivă: coordonare, învățare, autonomie, socializare
- formarea deprinderilor alimentare și de viață
Pentru viitorii ani ne dorim extinderea programului Sănătos de mic în grădinițele din toată țara, nu excludem pe viitor și implementarea lui în școli.
• Formarea de cadre didactice și medicale din grădinițele de stat;
• Formarea competențelor de utilizare a informațiilor primite în activitatea didactică de predare - învățare - evaluare;
• Introducerea informațiilor despre nutriția sănătoasă în curriculum preșcolarilor;
• Activități pentru promovarea unui stil de viață sănătos în rândul părinților, publicului larg și activități științifice;
• Ateliere de gătit sănătos cu părinții și copiii (atât în grădinițe, cât și online);
• Conferințe pentru părinți, cu specialiști în nutriție, psihologie, sport și educație fizică;
• Workshop-uri pentru cadrele didactice și medicale din grădinițe, participare la conferințe de profil (nutriție, medicină pediatrică, educație timpurie etc.)
• Simpozioane, sesiuni de comunicări, focus-grupuri, mese rotunde organizate cu experți, cadre didactice și medicale din grădinițe și părinții copiilor preșcolari;
• Ateliere de gătit online transmise, live, pe Facebook – “Azi gătim cu Dia”, “Spune-mi ce ai în frigider ca să-ți spun ce să gătești”, rețete sănătoase pregătite de micii bucătari Filip și Antonia - canalul de YouTube Sănătos de mic
Materialele sunt elaborate de experți (medici, nutriționiști, specialiști în educație timpurie și psihopedagogie) și validate de comitetul științific format din personalități prestigioase, reprezentând societățile medicale și instituțiile de învățământ, respectiv, de sănătate publică relevante.
Recomandările nutriționale pentru vârsta preșcolară derivă din recomandările internaționale și naționale. Informațiile despre dezvoltarea fizică normală sunt derivate din documentele elaborate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și EFSA.
Asociația SAMAS are a experiență în educația părinților în perioada primilor ani de viață ai copiilor lor, dar și în specializarea de cadre medicale care să facă acest lucru. Asociația SAMAS a creat prima comunitate de Educatori Perinatali din țară, sperăm ca și acest program să poată fi dezvoltat la nivel național.
Asociația SAMAS este o organizație non profit, toate programele sociale sunt gratuite pentru beneficiari. Cu toate acestea, pot fi anumite componente din program care pot avea costuri. În cazul Sănătos de mic, acestea sunt:
• Ghidul pentru părinți Sănătos de mic – 35 de lei
• Căpitanul Farfurie – 50 de lei
• Pachet educațional Ghid pentru părinți și jocul Căpitanul Farfurie – 75 de lei
Fiecare grădiniță beneficiază de un atelier de gătit gratuit în format față în față. Dacă există mai multe cereri pentru astfel de ateliere la aceeași grădiniță, acestea se vor putea desfășura contra cost. Pentru a solicita atelier de gătit în grădiniță, vă rugăm să ne trimiteți un email pe contact@sanatosdemic.ro.
Sănătos de mic poate fi implementat și în cadrul grădinițelor particulare, acestea beneficiind de aceleași activități. Având în vedere că Asociația SAMAS este o organizație non profit, iar fondurile pentru programele sociale sunt din sponsorizări sau donații, implementarea programului Sănătos de mic în grădinițele private se va face contra unui cost.
Da, încurajăm orice părinte sau orice persoană să facă aceste cursuri, având în vedere faptul că informațiile primite sunt extrem de benefice în formarea unui comportament alimentar sănătos. În cazul în care nu sunteți cadru didactic și nici medical în grădinițe, urmarea cursului Sănătos de mic presupune o taxă.
14 Comments
Buna seara! Daca apare ca nu am trecut acest modul, mai are rost sa trimit meniul?
Bună ziua!
Mulțumim pentru informațiile oferite.
Bună ziua!
Interesant.
Foarte, foarte, foarte interesant!!!
Bună seara!
Am întâmpinat dificultăți la unele exerciții (nu am putut să postez în timp util).
Am graficele făcute!
Ce ar putea face?
Vă mulțumesc!
Mulțumim pentru informațiile oferite.
Mai greu cu graficele! Va rugăm ajutați ne! Mulțumim! În rest totul ok!
Multumesc pentru materialele oferite! Voi folosi si cu alte ocazii si in alte activitati la clasa graficele dvs.
Buna ziua. Eu nu pot incarca pozele. Ma puteti ajuta?
Bună ziua! De ce apare ca nu am promovat acest curs? La început apărea promovat.
Și eu întâmpin aceeași problemă.
Buna ziua! Suntem intr-un proces de actualizare a platformei si facem ceva teste. Daca ati promovat cursul, nu este nicio problema ca apar ceva erori la vizualizare.
Bună ziua! Vă rog să remediați problema următaoare: când am terminat cele 3 cursuri, la finalul lunii octombrie toate erau promovate cu cel putin 85%, acum am alte procente mult mai mici. Au fost cursuri la care am participat cu drag, din care am învățat foarte multe și, sincer mi-aș dori să se remedieze problema. nu mai am timpul fizic necesar să le reiau de la capăt. Mulțumesc!
buna ziua! este o afisare eronata, dar nu afecteaza cu nimic, dumneavoastra deja ati terminat cursul si nu mai e nevoie sa depindeti de afisajul din platforma.